Monday, November 10, 2008

RIBENA mengandungi ARAK?

Email Dari seorang kawan untuk info kita... so, apa keputusan di tangan kita.. kita yang menentukan.. (mcm Iklan apa ek.. aku lupa dah).hehe..bg yang hantu ribena tuh sila buat rujukan dan pengesahan selayaknya sebelum minum.

LONDON : Pemimpin Islam di Birmingham menggesa diadakan
rombakan menyeluruh dalam undang-undang pengguna selepas kemunculan berita menggemparkan bahawa dua minuman ringan kegemaran mengandungi arak. Birmingham Post semalam melaporkan ramai peniaga membuang stok Ribena dan Lucozade selepas penggun! a mendapati ramuan perisa air minuman itu mengandungi arak meskipun pada paras yang rendah. Peraturan makanan tidak mensyaratkan pengeluar produk itu, Glaxo-SmithKline menyenaraikan arak pada bungkusan minuman itu kerana kandungan arak itu pada! kadar yang rendah. Bagaimanapun, umat Islam yang diharamkan daripada meminum arak mendakwa semua minuman ringan seharusnya dilabelkan dengan jelas jika ada ramuan yang bercampur arak meskipun amat sedikit. Empat tahun lalu, Walkers, sebuah syarikat makanan, menukar label pada bungkusan kerepeknya selepas akhbar Birmingham Post mendedahkan snek keju dan bawangnya mengandungi ekstrak lembu tidak sembelih. Kandungan arak dalam Ribena dan Lucozade adalah kurang daripada 0.1 peratus tetapi umat Islam memberitahu Birmingham Post bahawa mereka kecewa selepas mengetahui bahawa mereka sejak sekian lama meminum arak meskipun pada paras yang teramat rendah. Pengerusi Masjid Jamik Birmingham, Dr Mohammed Naseem menyuarakan rasa terkejutnya kerana undang-undang itu masih membenarkan kandungan dalam makanan atau minuman tidak dinyatakan dengan jelas pada label.. "Kita amat kecewa kerana sebelum ini umat Islam menganggap minuman ringan seperti Ribena dan Lucozade ini halal tetapi sebaliknya," katanya. Pekedai yang juga anggota Persatuan Peniaga Ladypool, Mohammed Zaman Khan berkata penjualan Ribena dan Lucozade jatuh mendadak sejak beberapa minggu lalu dan beliau memastikan produk itu tiada pada rak kedainya. Jurucakap Glaxo-SmithKline memberi alasan label minuman dan makanan pasti tidak dapat dibaca jika peraturan mensyaratkan semua komponen bagi penyediaan makanan itu dinyatakan. "Sesetengah bahan perasa mengandungi lebih 50 komponen. Kami amat sensitif dengan keperluan budaya pengguna dan cuba menangani isu itu jika ia dimaklumkan kepada kami," katanya. Beliau mengakui minuman tenaga Lucozade berperisa asli, limau, tropika dan sitrus mengandungi paras rendah arak begitu juga deng! an lima perasa yang disediakan untuk Ribena.. - Agensi
* P/S: Sila Rujuk Link Direktori halal jakim untuk kepastian ttg tarikh luput,dan masukkan perkataan ribena dalam kotak maklumat dan search.

5 comments:

MOHD RUSDI ABDULLAH said...

cheq ada pengalaman, member baik sendiri, ingatkan bagus budaknya tapi mencabar sungguh bila dia beli arak n bayar kat kaunter cheq. memang cheq halau n baling dengan botol arak tu...padan muka...!

sHwEeT ByAtcH said...

eh.. betulke... rasa was2 palk nk minum

~cik manis~ said...

erk?
sy ni dh la bleh kate peminat stie air ni..
kne berhati2 la pas ni..
neway, thanx visit..
nnt sy link blog ni..
=D

Kamrie said...

haiya...ribena pun ade arak ke...



REGARDS,
-Muzri a.k.a Muyie -
Kamrie Corporation
+6012-6656874
BISNES FRANCHISE MANTAP JOIN JE DAPAT CEK!!.CLICK HERE!!
HOT&HEAT STUFF CHOOSE HERE!!

~aianna~ said...

hohoo..minuman feveret nenek haku ni..kui3..but then i dgr,ribena mngndungi semut api/kerengga..ciap ternak lg 2..fungsi sbgi ape xtau la..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...