Friday, November 21, 2008

Kalu terer JAWAB ni..

Aku ada teka-teki.. mgkn ada yang pernah dgr.. bg yang belum tuh test la IQ korang ngan jawab soalan nih... semoga berjaya..

Tiga sahabat menyewa hotel dgn harga RM30 (maka mereka perlu membayar RM10 seorang)

Namun, tuan punya hotal kembalikan semula RM5 kepada mereka
Maka, jumlah sewa menjadi RM25
Pekerja hotel tersebut hanya memulangkan RM3 saja kepada mereka sebab senang dibahagi,dan RM2 di ambil olehnya...
Apabila diberi RM3, mereka membahagi seorang RM1 dan jumlah bayaran sekarang bagi seorang ialah RM9..
Yang menjadi persoalan sekarang ialah...RM9 x 3 = RM27..
RM27 (duit yang diberi) + RM2 (duit yang diambil pekerja) = 29...

Soalannya ialah...
DIMANA HILANGNYA SERINGGIT LAGI DUIT MEREKA????

10 comments:

Aku said...

duit seringgit tak hilang

MOHD RUSDI ABDULLAH said...

ermmm macam penah dengar soalan ni...formatnya serupa cuma soalan je yang berbeza..kannn???

Ecah said...

ait besan, ecah nak jawab nih..
fakta dalam teka teki ni dah salah.. watpe nak pening-pening..?
betullah jumlah semua yang diorang bayar ialah 27 ringgit.. sebab..

Bayaran = RM9 x 3 = RM27

Tokei dapat = RM25
Penjual dapat = RM2

walhal lagi RM3 adalah baki yang ketiga-tiga orang tu dapat setelah membayar RM10 seorang.. tak timbul persoalan mana hilangnya lagi seringgit kat cni.. ceitttt..

Nadine Zuharra said...

wah,poning sekejap..tapi betulla kate ecah tuh..jawapan yang bernas..hehe
*debit xleh samekn ngan kredit

Sufi Idany said...

erm....salam.... soklan ni mcm pernah dgr dulu2 kala.... tp yg pinjam duit beli baju raya,.... hihhihi tp mcm ni laa suh cari mana ilang singgit tu... mana ilang ek.... ?????

salam ziarah

anap_ilmi said...

dulu mcm dah singgah lah..tp ni singgah lagi...esk ader xm,xleh nak jwb..haha

P-Lee said...

as,kum.... hehe bro poning juga ler... soalan yg bagus.. n 2 ecah- memmang bijak

Anu@r said...

kita dah dpt pemenang nyer.. pemenang nya ialah ECAH (a.k.a besan aku).

ecah sila claim hadiah anda...

sila bg alamat.. hadiah anda ialah sebuah buku..

sila rujuk pada buku company aku ek.. n pilih la sendiri... aku bayar..

hehe..COngratulation...

Anu@r said...
This comment has been removed by the author.
Tattibau said...

Ingat nak cuba gak, tapi rupanya pertandingan dah tutup dan si Ecah menang! Nampaknya lain kali sajalah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...