Monday, September 12, 2011

ALKISAH... PENGHUTANG & PEMIUTANG


Pinjam meminjam ni biasa dalam hidup hari-hari kita, ada yang nak pinjam duit, kereta, barang & macam-macam lagi. Dah jadi macam biasa dah... aku pon ada meminjam jugak... hehehe.. tak nak la hipokrit kan... so kalu aku ada pinjam & tak langsai tu bagitau la ye... jangan lupa tunjuk bukti-bukti & hujah-hujah sekali, jangan main cakap je. Kalu tak aku pelangkung!.


Hutang ni kena langsaikan sebelum masuk kubur. Yang aku ingat ada la hutang-hutang ngan bank sket, study dulu sket. Ngan kawan kalu ada tu bagitau la ye.. kalu mampu aku langsaikan.. kalu tak mampu, ansuran boleh?.. hehe. Seingat fikiran aku ni macam dah langsai semua... tapi mana la tau lupa. Biasala manusia...



Bagi aku la.. pinjam meminjam kalu dah terdesak tahap gaban baru la meminjam.. jangan jadikan tabiat. Nanti buruk padahnya!. Ada yang suka meminjam sana-sini sampai dia pun lupa dengan siapa dia meminjam... macam mana nak langsaikan tuh!. Kalu takut lupa tulis la kat diari ke, kat smartphone ke atau mana-mana yang kita akan boleh ingat kembali.

Selalu la kita fikir keadaan orang yang memberi pinjam tu... kalu dia tu kaya-raya tak la dia kisah sangat bila kita nak bayar... tapi tetap kena bayar!. Bagaimana pulak dengan orang yang kita pinjam lebih kurang je hidupnya mcm kita, tak berapa nak cukup. Bulan ni lebih sikit, bulan depan kurang sikit, bulan seterusnya tak cukup-cukup.

Bila kita meminta bantuan dia dengan berat hati membantu, kita pulak buat-buat tak tahu bila nak melangsaikan. Kot ye pun jika tak sempat atau tak mampu jangan kita hanya buat diam tak tahu. Sekurangya bagitau.. ye tak? Yang memberi pinjam ni pulak yang naik segan nak tanya bila nak bayar. Sebab nak menjaga hati orang yang meminjam. Yang meminjam... ada aku kisah! katanya.. hehe

Pinjam barang ni satu hal, ada yang pinjam bila dah abis pakai tak reti nak pulang.. kalu takat pen tu, tak le heran. Barang yang tak le buat orang risau... kalu pinjam kereta ke, handphone ke, motor ke, tak ke risau orang yang bagi pinjam.. silap-silap tak tidur malam wooo... Dah habis pakai pulangkan, jangan la buat harta sendiri lak. Mana tau tuan barang nak pakai ke... dia dah bantu & mudahkan kita, kenapa nak susahkan dia ketika dia memerlukan.
Sebagai contoh: Tayar spare, kita pinjam then kita simpan... apa akan jadi jika tayar kereta dia pancit di tengah jalan.. tak ke menyusahkan?. Kesian...

Aku tulis ni mengikut pandangan & pengalaman aku je... aku rasa macam-macam ada dalam hal pinjam meminjam ni.. semua kita merasainya...
Aku ni dah takde topik nak update blog aku ni... maaflah ye jika buang masa!. hehe

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...